Kobieta za kółkiem to zło – mit!

kobieta-za-kierownicaUmiejętność jeżdżenia (a zwłaszcza parkowania) kobiet jest tematem wielu dowcipów, anegdot i docinek skierowanych w naszym kierunku przez męską część społeczeństwa. Zwykłe stwierdzenie „dziś dałem prowadzić żonie” może wywołać wśród znajomych mówiącego salwę śmiechu i pytania, „w jaki sposób przeżył?” lub „co z autem?”. Dla wielu z nas te stereotypy bywają bardzo krzywdzące. Płeć może determinować niektóre sprawy, ale nie zastąpi dobrego przygotowania, ćwiczeń i zdrowego rozsądku. A te cechy charakteryzują wiele kobiet, co czyni z nich wręcz świetnych kierowców!

Od kiedy „bezpiecznie” znaczy „gorzej”?

Przede wszystkim panowie zarzucają kobietom mało dynamiczną jazdę. Należy jednak zwrócić uwagę, że jest duża różnica pomiędzy jeżdżeniem dynamicznym, a niebezpiecznym przekraczaniem prędkości, wyprzedzaniem „na trzeciego” czy nagłymi manewrami, które w łatwy sposób mogą doprowadzić do wypadku.

Pomimo, że „statystycznie pies i człowiek mają po 3 nogi” to po uwzględnieniu wielu czynników liczby mówią same za siebie. Kobiet kierowców w dalszym ciągu jest mniej niż mężczyzn i zwykle mniej intensywniej użytkują nasze drogi, jednak po przeliczeniu okazuje się, że powodują też znacznie mniej wypadków. W dodatku, gdy już to nastąpi, skutki są z reguły łagodniejsze, a kierujące pojazdem kobiety znacznie rzadziej są pod wpływem alkoholu niż mężczyźni.

Słynne parkowanie

Aby rozważyć ten temat należy najpierw sprecyzować – co będzie wyznacznikiem dobrego parkowania? Jeśli chodzi o czas to faktycznie, my Panie wypadamy gorzej. Ale jest to tylko jeden z wielu czynników.

Zarówno jeśli chodzi o wybór miejsca do parkowania, jego jakość czy częstość powodowanych uszkodzeń – nie wypadamy gorzej, a często nawet lepiej niż panowie. W pierwszym przypadku chodzi przede wszystkim o unikanie miejsc niedozwolonych i wyłapywanie wolnych miejsc na zatłoczonych parkingach. Nasze pojazdy zwykle ustawiane są też bardziej schludnie, co może być spowodowane lepszym ustawieniem się do manewru parkowania (tak, zwykle na to idą te dodatkowe sekundy). Obicia czy zarysowania pojazdu też nie są w przypadku płci pięknej częstsze – kobiety bardziej dbają o swoje pojazdy, choć paradoksalnie nie boją się miejsc trudniejszych, pomijanych przez mężczyzn.

Po wzięciu pod uwagę różnych czynników przez firmę NCP w Wielkiej Brytanii, z przeprowadzonych badań jasno wynikało, że całokształt naszego parkowania wypada… lepiej niż u badanych mężczyzn!

Bezradna, gdy coś się stanie?

Zepsuty samochód? Kobieta sobie nie poradzi. Brak powietrza w oponach? Trzeba dzwonić po faceta. I które to to w ogóle wlew paliwa? – Tak często przedstawiana jest nasza wiedza o samochodach. A przecież ta u nikogo nie pojawia się w momencie urodzenia! Wiedzę wpierw należy zdobyć, następnie utrwalać i ćwiczyć. Jak więc płeć ma odgrywać tu jakąkolwiek rolę? No chyba, żeby odnieść się do szybkości uczenia i zapamiętywania. A tu wcale nie wypadamy gorzej.

Również w momencie stłuczki czy niebezpiecznego zdarzenia kobiety nie tracą z definicji głowy. Owszem, reagujemy bardzo emocjonalnie, ale często pozwala nam to właśnie walczyć o swoje (wg najnowszych badań kobiety wykazują większą agresję słowną niż mężczyźni w takcie prowadzenia, co może nie jest powodem do dumy, ale stanowczo przeczy założeniu „bezradności”).

My też mamy dobrych kierowców!

Na podkreślenie zawartych tu informacji chciałabym wspomnieć takie nazwiska, jak Maria Teresa de Filippis czy Lella Lombardi. Te dwie panie startowały w wyścigach Formuły 1, a Lombardi zajęła nawet 6 miejsce.

Nie trzeba być jednak od razu kierowcą rajdowym. Bardzo dobrym przykładem kobiety, która potrafi prowadzić jest także Jolanta Hrasukiewicz, która jako pierwsza podjęła się pracy w koszalińskim MZK jako kierowca autobusu.

Coraz więcej z nas nie tylko posiada prawo jazdy, ale także pracuje jako zawodowi kierowcy. I, jak wspomniałam, nie tyczy się to tylko samochodów osobowych – Panie równie dobrze radzą sobie z autobusami, ciężarówkami czy motorami. Niestety, mimo że nie posiadamy zwykle potrzeby udowodnienia swoich umiejętności (np. poprzez szybszą i bardziej brawurową jazdę) bardziej dotyka nas krytyka, która powoduje zgubne dla nas rozkojarzenie. Dlatego, drogie Panie, nie bójmy się o tym mówić wprost – „baby nie jeżdżą gorzej od facetów”. Zniszczenie tego stereotypu pomoże nam zmniejszyć stres związany z jazdą i przyczyni się do jeszcze lepszych wyników.

4 Responses to Kobieta za kółkiem to zło – mit!

  1. Wojtek pisze:

    Cóż za bzdury

  2. Ariel pisze:

    Ten wpis to mit. Zostałem dwa razy potracony przez samochód. W obu przypadkach na pasach i w obu przypadkach kierowcami były kobiety. W chwilach zagrozenia kobiety nie manewruja kierownica, po prostu jada prosto nie spuszczajac nogi z gazu. Gdy kobieta rusza na skrzyzowaniu i skreca w prawo to juz nie dopuszcza do glowy, ze tam mogą być pasy. Jesli ktos ma jakies watpliwosci to prosze na maila, podesle pare zdjęc i filmow z tego „schludnego” parkowania kobiet. Kiedy przechodze przez przejscie dla pieszych i rozgladam sie na auta, ktore czekaja na zielone swiatlo to nigdy nie widzialem spokojnie siedzacej kobiety. Jak nie szukaja czegos w torebce, to sie maluja, to wierca na siedzeniu, to sprawdzaja jak wygladaja w lusterku, albo grzebia w telefonie. Nie osmieszajcie sie takimi artykulami. Ten artykul pokazuje wasze kompleksy i bezradnosc. Ludzie nie rownaja sie z tymi, ktorzy siegaja im do piet, a wiekszosc feministek za priorytet bierze sobie udowadnianie czegokolwiek komukolwiek.

  3. FACET pisze:

    Laski nie potrafią jeździć.

  4. Staś pisze:

    nieprawda, nieprawda, nieprawda! Kobiety jeżdżą zbyt asekuracyjnie i niepewnie. Parkowanie jednym samochodem na trzech miejscach to normalka, a co do statystyk uszkodzeń przy parkowaniu, to wystarczy popatrzeć na kobiece samochody jak są poobijane,

Odpowiedz na „StaśAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>